Świetlica terapeutyczno-rehabilitacyjna

Opublikowano: 2023-02-18 19:44, Numer artykułu: 64198 , Autor: A.Głowińska

Celem głównym pracy świetlicy terapeutyczno-rehabilitacyjnej przy ZS nr 31 w Bydgoszczy jest integracja dzieci nauczanych indywidualnie ze środowiskiem szkolnym, a także zdobycie wiedzy i umiejętności na miarę ich potrzeb i możliwości.

Uczniowie uczestniczą w zajęciach terapeutycznych organizowanych na terenie szkoły takich jak:

·         gospodarstwo domowe, na których uczą się: rozumieniai przestrzegania zasad zdrowego odżywiania; przygotowywania stołu do wspólnej konsumpcji; wykonywania potrawy wg przepisu, krojenia,gotowania, blanszowania i pieczenia; mycia i wycierania naczyń; wykonywania prac porządkowych; segregowania i prawidłowego układania w szafkach naczyń; posługiwania się narzędziami do obróbki ręcznej i mechanicznej; przepisów BHP; estetycznego  i higienicznego spożywania posiłków; poznają zagrożenia związane z prawidłową obsługą urządzeń i narzędzi

·         arteterapia, na której uczniowie poznają różne materiały plastyczne i potrafią je wykorzystać w sposób twórczy; rozwijają wrażliwość estetyczną; rozwijają zakres możliwości komunikacyjnych, a swoje myśli i emocje wyrażają w sposób społecznie akceptowany; zwiększają poziom samoświadomości (działań, zachowań) i akceptacji siebie; uczą się nawiązywać prawidłowe kontakty z rówieśnikami; ćwiczą podejmowanie samodzielnych decyzji i odpowiadania za nie

·         zajęcia muzyczno-ruchowe, na których uczniowie uczą się: odtwarzać rytm za pomocą klaskania, tupania, ruchów ciała; tańczyć przy muzyce; bawić się przy muzyce; reagować na sygnały dźwiękowe; naśladować proste ruchy nauczyciela; dokonywać wyboru; śpiewać fragmenty znanych piosenek; współpracy w grupie; podejmują próby gry na instrumentach

·         zajęcia ogólnorozwojowe z elementami terapii polisensorycznej, na których uczniowie wielozmysłowo poznają określone pory roku; wykonują prace plastyczne z wykorzystaniem atrybutów związanych z panującą porą roku; rozwijają zmysł słuchu; pracują metodą M. Ch. Knilla i ruchu rozwijającego W. Sherborne; usprawniają motorykę małą i grafomotorykę poprzez ćwiczenia i prace plastyczne dostosowane do ich potrzeb i możliwości; stymulują wzrok, (rozwijanie syntezy i analizy wzrokowej); stymulują dotyk poprzez stymulacje układu przedsionkowego, stymulacje somatyczną i wibracyjną; stymulują zmysł węchu poprzez zapachy pochodzenia np. roślinnego; ćwiczą koordynacje wzrokowo-ruchową; biorą udział w ćwiczeniach relaksacyjnych; poznają świat poprzez smak, węch, dotyk, słuch, czucie

·         teatrzyk pacynkowy z elementami biblioterapii, w którym dzieci wchodzą w rolę postaci z bajek, opowiadań, wierszy. Uczą się posługiwać pacynkami, ćwiczą wypowiedzi, prowadzą dialogi, śpiewają piosenki, inscenizują i improwizują z uśmiechem

·         zajęcia plastyczne, na których uczniowie pogłębiają i usprawniają percepcje wzrokową „oko-ręka”; rozwijają aktywność indywidualną; ćwiczą kreatywne myślenie; rozwijają zainteresowania; rozbudzają ekspresję twórczą; wyrabiają  umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć w formie prac plastycznych

·         zajęcia sportowe – gry i zabawy ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej, na których uczniowie utrwalają nawyk prawidłowej postawy ciała; rozwijają koordynację ruchową; podnoszą sprawność ruchową i zręcznościową; rozwijają oraz nabywają świadomość swojego ciała i jego możliwości; wykonują ćwiczenia oddechowe i relaksują się.

Dzieci mają także możliwość uczestniczenia w organizowanych przez nauczycieli świetlicy terapeutyczno-rehabilitacyjnej uroczystościach i imprezach odbywających się na terenie szkoły i poza nią.