Terapia logopedyczna

Opublikowano: 2023-02-18 19:06, Numer artykułu: 64194 , Autor: A.Głowińska

Terapia logopedyczna w naszej szkole prowadzona jest przez zespół logopedów i neurologopedów, którzy rozwijają i doskonalą kompetencje komunikacyjne i językowe uczniów, uwzględniając ich pełną indywidualizację potrzeb i możliwości oraz dostosowując formy i metody pracy do specyficznych wymagań edukacyjnych.  Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie, a ich głównym celem jest usprawnianie procesu komunikacji, który pełni jakże ważną rolę w nawiązywaniu relacji z drugim człowiekiem.  Dlatego też działania terapeutyczne skierowane są na rozwijanie jak najlepszej formy komunikacji z otoczeniem - werbalnej i pozawerbalnej.

W terapii logopedycznej wykorzystywane są różnorodne metody pracy:  

- Metoda Krakowska

- Metoda M. CH. Knillów

- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

- Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów (GORA)

- Masaż logopedyczny

- Elektrostymulacja

- Logorytmika

- Werbogesty

- Logosensoryka

- Systemy Komunikacji Wspomagającej i Alternatywnej (AAC)

  • Model aktywny M.Grycman
  • PECS (Picture Exchange Communication)
  • PODD (Pragmatic Organization Dynamic Display)
  • Program Językowy Makaton
  • Terapia miofunkcjonalna wg Anity Kittel,  (I,II Poziom)

Innnowacja "Logopedia ze smakiem"

Głównym celem zajęć jest usprawnianie funkcji prymarnych takich jak oddychanie, gryzienie, żucie i połykanie, a także usprawnianie sfer orofacjalnej i introfacjalnej, których sprawność jest podstawą do prawidłowej artykulacji.
Poprzez wykorzystanie podczas zajęćlogopedycznych różnorodnych zabaw smakowych, wprowadzanie różnych konsystencjiproduktów spożywczych, pokarmów różnorodnych kolorystycznie, o różnejtemperaturze, smaku czy zapachu uczniowie ćwiczą szereg mięśni traktu ustno-twarzowego, m.in. mięśnie języka i mięsień warg, a także rozwijają procesy poznawcze i umiejętności komunikacyjne.
 
Organizujemy też cykliczne warsztaty logopedyczne "Abstrakcje malowane - słomką dmuchane", podczas których uczniowie pobudzają funkcje poznawcze, usprawniają wargi, język, podniebienie miękkie czy policzki, a także utrwalają prawidłowy tor oddechowy.

 Programy wykorzystywane przy zastosowaniu Technologii Informacyjno – Komunikacyjnych (TIK) Logopedia Pro, Spektrum Autyzmu, Moc Emocji, Wczesne Wspomaganie Rozwoju, Dysleksja Pro, Mówik (proteza mowy), Mówik Print, Boardmaker Speaking Dynamically Pro.