Strategia Przygotowania i Zarządzania Placówką Oświatową w czasie pandemii COVID-19 w Zespole Szkół nr 31 Specjalnych w Bydgoszczy w roku szkolnym

Opublikowano: 2020-10-02 19:10, Numer artykułu: 31613 , Autor: G.Wiśniewska

1)     na bieżąco monitorować trudności wynikające z powrotu uczniów do tradycyjnej formy nauczania,

2)     na bieżąco monitorować liczbę zachorowań oraz frekwencję uczniów swojej klasy i zebrane w tym zakresie informacje przekazywać codziennie koordynatorowi bezpieczeństwa.

3)     Wychowawca przekazuje powyższe informacje OKB  osobiście, drogą telefoniczną lub e-mailową,

4)     W przypadku sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa wynikających ze strony środowiska klasowego, przekazać stosowne informacje OKB  a następnie podjąć działania mające na celu rozwiązanie problemu oraz monitorować sprawę aż do jej definitywnego zakończenia.

 

§ 5

 

Obowiązki pedagoga i psychologa po przywróceniu stacjonarnej formy nauczania

 

Rola i zadania pedagoga, psychologa w sytuacji kryzysowej, jaką jest czas COVID-19, są kluczowe dla zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa i wsparcia. Dlatego należy dołożyć wszelkich starań, aby zakres jego obowiązków został szczegółowo zaplanowany
 i zrealizowany w tym szczególnym czasie.

 

  1. Po powrocie uczniów do stacjonarnej formy edukacji pedagog/psycholog monitoruje proces adaptacji w warunkach nauczania stacjonarnego.
  2. W bezpośrednim okresie po powrocie uczniów do szkoły pedagog/psycholog diagnozuje trudności adaptacyjne i podejmuje działania zaradcze.
  3. W przypadku wystąpienia trudności w tym zakresie podejmuje działania w celu ich rozwiązania, monitoruje ich przebieg aż do ich całkowitego rozwiązania, o czym informuje dyrektora szkoły.
  4. Pedagog/psycholog szkolny jest dostępny dla uczniów i rodziców zgodnie

z harmonogramem i zasadami obowiązującymi w stacjonarnym trybie nauki.

  1. Stacjonarny harmonogram pracy pedagoga/psychologa jest dostępny w widoczny miejscu na stronie internetowej szkoły oraz zostaje udostępniony uczniom i rodzicom drogą elektroniczną przez dyrektora szkoły.
  2. Pedagog jest członkiem zespołu ds. bezpieczeństwa środowiska szkolnego.

 

 

§ 6

 

Zasady współpracy szkoły z sanepidem

Jednym z filarów bezpieczeństwa szkoły w dobie pandemii COVID-19 jest jej współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną. W celu stworzenia sprawnie działającego systemu przepływu informacji, pozwalającego na bieżącą kontrolę sytuacji epidemicznej, określa się szczegółowe zasady współpracy szkoły

i sanepidu.

  1. Dyrektor pisemnie informuje Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną
    o przywróceniu nauczania stacjonarnego.

 

 

 

 

 

  1. Dyrektor szkoły na bieżąco śledzi komunikaty na temat COVID-19 nadawane przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną

i stosuje się do ich zaleceń.

  1. W sytuacji wystąpienia zagrożenia zarażenia wirusem COVID-19 dyrektor szkoły niezwłocznie informuje o tym fakcie powiatową  stację epidemiologiczno-sanitarną.
  2. W sytuacji wystąpienia zarażenia wirusem COVID-19 u jednego z pracowników lub uczniów dyrektor szkoły niezwłocznie informuje o tym fakcie powiatową stację epidemiologiczno-sanitarną.
  3. Dyrektor szkoły/placówki pozostaje w stałym kontakcie z przedstawicielem sanepidu w celu bieżącego monitorowania sytuacji związanej z szerzeniem się epidemii COVID-19.
  4. Korespondencja z pracownikiem sanepidu odbywa się drogą mailową.
  5. W sytuacjach szczególnych opiniowanie lub rekomendowanie działań może odbyć się drogą telefoniczną, z zastrzeżeniem, że wszelkie ustalenia między szkołą a sanepidem zostają wpisane do notatki służbowej, zatwierdzonej przez obie strony.

 

 

 

 

§ 7

 

Zasady współpracy dyrektora szkoły z organem prowadzącym

 

Chcąc podjąć decyzję o powrocie do nauki w trybie stacjonarnym dyrektor szkoły musi pozostawać w stałym kontakcie z przedstawicielem organu zarządzającego szkołą.

W celu stworzenia sprawnie działającego systemu przepływu informacji, pozwalającego na bieżącą kontrolę sytuacji epidemicznej i zachowania ciągłości funkcjonowania placówki określa się szczegółowe zasady współpracy szkoły z organem prowadzącym.

 

  1. Dyrektor szkoły pisemnie informuje przedstawiciela organu prowadzącego
    o przywróceniu stacjonarnego trybu nauki w szkole.
  2. Dyrektor szkoły utrzymuje stały kontakt z przedstawicielami organu prowadzącego w celu bieżącego monitorowania sytuacji związanej z COVID-19.
  3. Wszelka korespondencja obywać się będzie drogą e-mailową.
  4. W sytuacjach szczególnych opiniowanie lub rekomendowanie działań może odbyć się drogą telefoniczną, z zastrzeżeniem, że wszelkie ustalenia między szkołą a organem prowadzącym zostają wpisane do notatki służbowej, zatwierdzonej przez obie strony.
  5. Dyrektor drogą e-mailową na bieżąco przekazuje dane z raportów bezpieczeństwa celem zaopiniowania sytuacji i wydania rekomendacji przez organ prowadzący.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 8

 

 

Zasady i procedury współpracy z organem nadzoru pedagogicznego

 

W celu uporządkowania zasad współpracy, oraz podniesienia efektywności komunikacji pomiędzy szkołą a organem prowadzącym, zwłaszcza w zakresie szybkiego i sprawnego przepływu informacji i pozyskiwania fachowych opinii i rekomendacji, w celu podejmowania trafnych decyzji w zakresie zmiany formy nauczania w dobie pandemii, poniżej określono zasady współpracy szkoły i organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.

 

1.    Dyrektor szkoły/placówki utrzymuje kontakt z przedstawicielami organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zwłaszcza w zakresie monitorowania przyjętych sposobów i form prowadzenia procesu dydaktycznego.

2.    Dyrektor szkoły w komunikacji e-mailowej oraz podczas rozmów telefonicznych ustala zasady przepływu informacji pomiędzy szkołą i organem nadzoru pedagogicznego (KO)

4.    Wszelka korespondencja obywać się będzie drogą e-mailową wspierana rozmowami telefonicznymi.

5.    Dyrektor droga e-mailową przekazuje dane z raportów bezpieczeństwa celem zaopiniowania sytuacji w wydania rekomendacji przez stację w celu podjęcia określonej decyzji przez dyrektora.

6.    Korespondencja ta odbywa się drogą e-mailową zapewniającą potwierdzenie odbytej komunikacji pomiędzy stronami.

7.    W sytuacjach szczególnych opiniowanie lub rekomendowanie działań może odbyć się
w kontakcie telefonicznym z którego sporządza się następnie notatki służbowe.

9.    Dyrektor szkoły/placówki informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny
o problemach oraz trudnościach wynikających z wdrażania/przywracania nauczania stacjonarnego.

 

 

§ 9

 

Obowiązki nauczycieli po przywróceniu nauczania stacjonarnego

 

Zmiana trybu zdalnego na stacjonarny nauki wymaga absolutnego wsparcia nauczycieli względem uczniów w celu identyfikacji problemów, jakie mogły nastąpić w wyniku realizacji podstawy programowej online.

 

  1. Nauczyciel dokonują analizy materiału nauczania, jaki został zrealizowany podczas nauczania zdalnego i wspólnie z uczniami określają partie materiału, które wymagają dodatkowego powtórzenia w czasie zajęć stacjonarnych.